De eerste verantwoordelijkheid voor de begeleiding van het kind in zijn ontwikkeling op school, ligt bij de stamgroepsleider. De intern begeleider heeft o.a. de taak om de stamgroepsleider te coachen of begeleiding te organiseren om onderwijs op maat te kunnen bieden. Ook zorgt de intern begeleider voor de zorgstructuur binnen De Korf. Zij kent de kinderen en het onderwijs goed. Een aantal keren per schooljaar,tijdens de groeps- en/ of kindbesprekingen, bespreekt zij de kinderen van de stamgroep met de stamgroepsleider. Zij draagt er ook zorg voor dat er van tijd tot tijd observaties en toetsen plaatsvinden om de voortgang in beeld te houden. Zij reikt hiervoor een toetskalender aan. Zo nodig wordt het onderwijs aangepast.
De stamgroepsleider houdt het leerlingvolgsysteem en kind-dossier bij. De Korf heeft een leerlingvolgsysteem voor de cognitieve ontwikkeling en één voor de sociale ontwikkeling. De Korf werkt op sociaal-emotioneel gebied met het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. Hiervoor is het team gecertificeerd. Bij de kleuters gebruiken we Kijk! om de ontwikkeling te volgen. Op het gebied van leervakken wordt Cito en CPS gebruikt. Twee maal per jaar worden vanuit dit leerlingvolgsysteem trendanalyses en dwarsdoorsnedes gemaakt om de kwaliteit van het onderwijs te blijven monitoren.
Daarnaast worden nog aanvullende instrumenten zoals periodiek personeels-, ouder- en leerlingtevredenheidspeilingen, gebruikt om de kwaliteitszorg vorm te geven.
Veranderingen en verbeteringen worden beschreven in het schoolplan. Het huidige schoolplan is van 2019-2023. Vanuit het schoolplan wordt ieder jaar een jaarplan gemaakt. Zowel het schoolplan als het jaarplan wordt ter instemming aan de MR aangeboden.